צדיקים

אז אמר השטן: הַנָּצוּר הזה 
איך אוּכַל לו?
אתו האומץ וכישרון המעשה 
וּכְלֵי מלחמה ותושייה עֵצָה לו 
ואמר: לא אֶטֹּל כוחו, 
ולא רֶסֶן אָשִׂים וּמֶתֶג, 
ולא מורך אביא בתוכו, 
ולא ידיו אֲרַפֶּה כְּמִּקֶּדֶם 
רק זאת אעשה: אַכְהֵה מוֹחוֹ 
ושכח שאתו הצדק"

השיר היפה הזה ("אז אמר השטן"), שהתגלה בעיזבונו של נתן אלתרמן מצוטט אצלנו לעתים קרובות כהוכחה לכך שכל ספק בצדקתנו הוא מעשה שטן. צדקתנו היא נשק שאסור לנו להניח מידינו ולו אף לרגע, פן תצלח מזימת השטן לכלותנו. יש הרבה מן הצדק בדבריו של אלתרמן. ההתקפה על אויב אינה נעשית רק באמצעות כלי נשק; היא נעשית גם באמצעות ערעור ביטחונו העצמי בצדקת דרכו, בעצם זכותו להגן על עצמו. אם אתה מפנים את טענת האויב כי אינך ראוי להגנה, אפילו לא להגנה עצמית, כי אז מוטב לך ולתומכיך להניח את כלי המלחמה והתושייה והעצה.

 אבל תחבולות השטן צורות רבות להן. לעתים שוכח הנצור את צדקתו ולעתים הוא שוכח שהצדק אינו חלק ממהותו, כי לעתים לא רק שאינו צודק, אלא שהוא גורם עוול לאחרים. לעתים הוא שוכח שמבקריו אינם בהכרח דורשי רעתו וכי דווקא אלה המחוללים מחולות "מה-יפית" גורמים לו לנזק. נעים יותר לחשוב שהצדק הוא נחלתנו מבטן וכי כל מבקרינו הם עיוורים ורשעים. "בשירת רולאן", שיר עלילה צרפתי שהועלה על הכתב על רקע המלחמות בין נוצרים למוסלמים, אומר הגיבור בפשטות: "הנוצרים צודקים והמוסלמים טועים". תמיד. ללא תנאי.

אבל האמת (והלא האל לא נתן לנו תורה סתם, אלא "תורת אמת") היא לא פעם מורכבת יותר. מה שהשטן מבקש לעוות אינו הביטחון המוחלט והבלתי-משתנה בצדקת דרכנו, אלא היכולת לראות נכוחה את הטוב ואת הרע. לא פעם דווקא הנכונות לקבל ביקורת ולהפנימה היא שתציל את הנצור ואילו האטימות הזחוחה והביטחון המוגזם בצדקתו יובילו אותו אל האבדון. המסורת הארוכה והמרשימה של נביאי ישראל היא מסורת של הצגת אמיתות לא נעימות ו"לא פטריוטיות" בפני השלטונות. כאשר מעביר הנביא עמוס ביקורת קטלנית על ממלכת ישראל, הנהנית בזמנו (זמנו של המלך ירבעם השני) מעוצמה צבאית מרשימה ביותר, ובה בעת סובלת מתחלואים חברתיים קשים (פערים חברתיים, היעדר סולידריות בין עשירים לעניים, דתיים המתעניינים בפולחן יותר מאשר בצדק), אומר לו אמציה כהן בית אל: "חוזה לך ברח לך אל ארץ יהודה ואכול שם לחם ושם תנבא. ובית אל לא תוסיף עוד להנבא כי מקדש מלך היא ובית ממלכה הוא." עמוס מואשם במילים אחרות בשמאלנות, בביקורת לא פטריוטית, בשכחה שאתנו הצדק. אמציה שולח אותו לחפש את החברים שלו מחוץ למדינה. המחויבות לאמת, גם לאמת לא נעימה; המחויבות לצדק, גם כאשר מישהו אחר צודק, היא אמצעי ההגנה הטוב ביותר מפני השטן.

11 תגובות

  1. מת על הפלורליזם התנ"כי, כל אחד ימצא בו את התימוך לדעתו:
    וּמִנָּבִיא, וְעַד-כֹּהֵן–כֻּלּוֹ, עֹשֶׂה שָּׁקֶר. וַיְרַפְּאוּ אֶת-שֶׁבֶר עַמִּי, עַל-נְקַלָּה–לֵאמֹר, שָׁלוֹם שָׁלוֹם; וְאֵין, שָׁלוֹם. הֹבִישׁוּ, כִּי תוֹעֵבָה עָשׂוּ; גַּם-בּוֹשׁ לֹא-יֵבוֹשׁוּ, גַּם-הַכְלִים לֹא יָדָעוּ–לָכֵן יִפְּלוּ בַנֹּפְלִים בְּעֵת-פְּקַדְתִּים יִכָּשְׁלוּ, אָמַר יְהוָה.

    אהבתי

    1. מלבד המילה שלום שהיא מעין סמרטוט אדום, אין כאן מסר שונה. ההתקפה היא על השקר ועל הצביעות. שקרים, יגאל יקירי, אינם רק נחלת הימין, כפי שאולי חשבת. הם לפעמים גם נחלת השמאל. העיקרון אינו לבחור קבוצה, אלא לפקוח עיניים ולא למהר להכריז על היריב כעל "פשיסט" או "עוכר ישראל"

      אהבתי

      1. פייר, ציפיתי למשהו בסגנון, אבל לבטח תשמח לדעת שדעתי בנושא היא כדעתך.

        בנימה שונה כמעט בתכלית: אולי ישעשע אותך לדעת, ששמך עלה לפני יומיים בסמינר השבועי של "שלם". אסף הרצה על הדוקטורט שלו ("תיאולוגיה של ההלכה") ובהקשר לאיזו שאלה נזכר באחד השעורים שלך. באותו השעור הרצית על מערכת היחסים בין מלך יהודה לאלוהים, ושיש הסבורים שהאל מעניש את הוסאלים שלו בחומרה קצת רבה מדי. אחד הסטודנטים הצעירים קפץ אז בראש וזעק: כן! הוא ממש דיקטטור!" ולכך השבת: "לא-לא, הוא לא חושב שהוא האלוהים, הוא באמת האלוהים."
        כל זיקני הציון שמסביב לשולחן פרצו בצחוק גדול, כולל עבדך הנאמן.

        אהבתי

  2. מחויבות של מי? של ממשלה רשעה אשר אינה מכבדת את אזרחיה?

    צדק? מלבד מערכות חוקים פתלתלות,האם הוא באמת קיים?

    ואמת? מן הידוע שהיא יחסית.

    יופי של כתבה!

    אהבתי

  3. הנביאים היום מתקוטטים בינם לבין עצמם.
    מי מנהיג באוהלים ומי נואם בבמות, מי בכנסת ומי בתנועת המחאה האלטרנטיבית
    ויחד עם זאת,
    פועלם מבורך

    אהבתי

כתיבת תגובה