יבשו עצמותינו אבדה תקוותנו

בתוך קולות ההי והתאניה נשכחו העובדות. עובדה ראשונה: החלוקה בין הגושים לא השתנתה שינוי מהותי. השינויים העיקריים היו בחלוקה הפנימית בתוך הגושים. הליכוד זלל קולות שניתנו בעבר לישראל ביתנו ולבית היהודי. לא עברו קולות מגוש המרכז שמאל לימין ולא עברו קולות מגוש הימין לשמאל. הנה המספרים.

בחירות 2013

הליכוד+ישראל ביתנו 31

בית יהודי 12

ליכוד+בית יהודי+ישראל ביתנו 43

יהדות התורה 7

יש עתיד 19

ש״ס 11

גוש חרדי 18

העבודה 15

התנועה 6

מרצ 6

העבודה+התנועה+מרצ 27

רשימות ערביות 11

בחירות 2015

ליכוד 30

בית יהודי 8

ישראל ביתנו 6

ליכוד+בית יהודי+ישראל ביתנו 44

יהדות התורה 6

כולנו 10

יש עתיד 11

ש״ס 7

גוש חרדי 13

המחנה הציוני 24

מרצ 5

המחנה הציוני +מרצ 29

רשימות ערביות 13

שימו לב למה שקרה אחרי הניצחון הגדול של הליכוד (מיד אתייחס אליו): הימין הקשה עלה במנדט אחד. הגוש החרדי הצטמצם מ18 ל13 מנדטים. גוש השמאל עלה מ27 ל29 מנדטים. מפלגות המרכז עלו מ19 ל21 (אני מחשב את התנועה לצורך העניין כחלק מגוש השמאל; אפשר לחשב אותה כחלק מן המרכז ואז המרכז ירד מ25 ל21 מנדטים והעבודה+מרצ גדלו מ21 ל29 מנדטים).

בסך הכל, אם בוחנים את הגושים, הגושים נשארו פחות או יותר בעינם. הגוש החרדי קטן בצורה משמעותית (בניגוד לכל הציפיות) וגוש השמאל התחזק. זה רחוק מאד מלהצדיק את תחושת החורבן המוחלטת שרווחת במקומותינו.

למה בכל זאת? משום שהבחירות התקיימו לכאורה כהצבעת אמון לביבי נתניהו. בהצבעה הזאת ביבי ניצח בגדול. למה? בעיקר משום שאנשים בתוך הגוש שלו העדיפו אותו על האלטרנטיבות. מי שנתן לו את הניצחון הוא אנשים שעברו מישראל ביתנו ומש"ס ובעיקר מן הבית היהודי לליכוד. לא מדובר בסחף של המרכז או השמאל ימינה. ממש לא.

מה זה אומר? זה אומר שקולות ההכאה על חטא והאבל היו מבוססים על הנחות יסוד שגויות ובעיקר על ציפיות שווא. הרצוג לא הצליח לסחוף קולות מן הימין. זה לא אומר שאי אפשר לעשות את זה. צריך להתארגן מחדש משום שזאת המשימה העומדת בפנינו.

עוד לא אבדה תקוותנו.

24 תגובות

  1. צודק ומאיר עיניים.
    אני חושב שהתנועה הייתה מרכז. אני חושב שכל ההישג של בוז'י מסתכם בהחזרת קולות שנדדו ללפיד שמאלה.
    למומנטום הזה היו שני מנופים – הסתלקותה של שלי ועלייתו של בוז'י + האיחוד עם ציפי כמושך משמאל. האכזבה מלפיד כדוחה מימין.
    לכן כחלון מתבשם יותר ממותה של התנועה.
    בגדול כל מה שקרה בראיה הזו היא שהציונות הדתית הצילה את ביבי. ושלפיד הפסיד למחנה הציוני.
    את השורה התחתונה שלך אני מאמץ בשתי ידיים – השמאל צריך מנהיגות שתקרוץ מעבר לכתף של לפי ושל כחלון.
    לצערי אני לא רואה את זה בגן הילדים הנמרצים שמציץ בהתלהבות מאחורי הגב בוז'י.

    אהבתי

  2. כן אבל דני דנון או מירי רגב, חוטובלי, הם בליכוד. והם קיצוניים. אז אולי לא חשוב כל כך שמרזל ואלי ישי לא בכנסת, אם יש להם כפילים במפלגת השלטון.

    אהבתי

      1. יתכן, לא חשבתי על זה כך. לי, בכל מקרה ואם להיות מעט אישית, לא קל לשמוע כל הזמן האשמות על התנשאות, ריחוק, שנאה. כאילו לא הופגנה כאן שנאה נוראה ואיומה כלפי הצד שלנו במהלך מלחמת העזה האחרונה ואחר כך. נעשתה לצד השמאלי של המפה דה-לגיטימציה מפחידה ממש.

        Liked by 2 אנשים

      2. אביעד, זו שמחת עניים לומר שהגוש לא קטן. הוא אמור לגדול כדי לנצח. בוחרי כחלון לא היו בוחרים הרצוג אם כחלון לא היה מועמד. העובדה שהרוב רוצה את נתניהו ( כולל בוחרי כחלון וחלק מבוחרי לפיד). זה הפסד ולא תיקו רב שערים.

        אהבתי

  3. צודק בהחלט, גם אני ערכתי הבוקר את ההשוואה הזו וכמוך , גם אני מעודדת מהעובדה שהבית היהודי וליברמן הצטמצמו- המנדטים החסרים נבלעו אמנם בליכוד אבל שתי המפלגות הימניות קיצוניות האלה איבדו לפחות מכוחן – מה גם שכמה ׳ כוחות אופל ׳ ימניים נעלמו לגמרי מהמפה. מה שנותר כעת לכל הגוש השמאלי הוא לשנס מתניים ולהתחיל בחריש שכנוע עמוק – לצאת מהבועה התל אביבית , ליצור הזדמנויות למפגש עם קבוצות בפריפריה, להקשיב לרחשי ליבם ולמצוקות שלהם – לנסות לסייע באמצעות חברי הכנסת ממפלגותינו – ולהשיג בכך בוחרים פוטנציאליים נוספים למערכת הבחירות הבאה. סיסמאות אינן מביאות מהפך – מעשים כן.

    אהבתי

  4. כרגיל,טעות מתמשכת של השמאל.
    השמאל לא עלה.הימין כן.
    רוב הציבור בחר בנתניהו.
    הכנסת לשמאל או מרכז,מפלגות שבוחריהן משתייכים בחלקם לימין:כחלון,לפיד,חרדים,ש"ס.
    כל אלה שהזכרתי,הגיעו בחלקם מהימין,או שנטייתם,בימין.
    תפנים,רוב הציבור ימני.
    אין לכם דרך ל"טפל"בזה,אלא אם תשנו את תפיסת עולמכם למציאותית.
    שום עזרה כלכלית לא תקנה קולות…
    שום תמיכה רגשית,לא תשנה דעות בסיס.
    אתם המנותקים ולכן אין סיכוי שתבינו מי נגד מי ולמה.

    אהבתי

  5. אתם הפסדתם מפני שאתם מנותקים מהעם מפני שב DNA שלכם יש התנשאות , מפני שיאיר גרבוז הוא התמונה האמיתית שלכם , מפני שאתם מחנה אנטי ציוני עם ייצוג בולט לאנטי ציונים ומפני שהעם יודע שאתם מתבססים על המפלגות הערביות שונאות ישראל כדי להוליך מהלך מדיני שסופו אסון.

    אהבתי

    1. אתה צודק בהחלט: חתירה למדינה דו-לאומית באמצעות סרבנות לכל יוזמה מדינית ואי-הצגת יוזמה עצמאית כזאת, פגישה בשירותים חברתיים, יוקר מחיה שהולך ועולה, פערים חברתיים מאמירים, כל אלה סממניה של ציונות גדולה.

      אהבתי

  6. מי שעוד התחזק אלו מפלגות "איפה הכסף", לפיד + כחלון. בשני מנדטים. גם זה בסופו של דבר הישג של השמאל.

    אהבתי

    1. למה מוזרה? הוא מציין שהמפסידים בבחירות הם אנטי-ציוניים שמוליכים לאסון ואני חושבת שאלה שהוא תומך בהם הם לא בדיוק ציוניים גדולים, כשהם נוקטים שוב ושוב במדיניות שמחלישה את המדינה, מדינית וחברתית. אולי הייתי צריכה לשים מרכאות.

      אהבתי

  7. הגרבוז כמשל- מניחה שאם לא היה גרבוז אז בטח היה צריך להמציא אותו כדי להסביר את תוצאות הבחירות. ממש לא בא לי להכות על חטא ובטח לא להתנצל. בחרתי את בחירתי מתוך כוונה פשוטה לאפשר חיים הוגנים והגיוניים לי ולמשפחתי ולא מתוך יוהרה או התנשאות על מישהו אחר. רוצה לקוות ולהאמין שכולם בחרו מאותן סיבות. התוצאה מלמדת שלכל אחד יש תפיסה משלו על הגינות והגיוניות. לשמחתי אני עדיין בין אלה שחיים תחת קורת גג בטוחה, שעדיין ידי משגת כדי לבטח את כל משפחתי בביטוחי בריאות משלימים, מושלמים ופרטיים, שבארגון סדרי עדיפויות וגירוד התחתיות הצלחתי לשלוח שלושת ילדי ללמוד בבתי ספר פרטיים כדי שיקבלו חינוך ראוי, לא הלכתי לישון רעבה ללחם לילה אחד בחיי למרות שהקצתי לא פעם בזיעה קרה מיראת המחר. אז ככה אני חיה לי בפריפריה כמעמד ביניים די נמוך המקיים את יומו ולוקח אחריות מלאה על חייו, השכלתו, בריאותו ורווחתו. איני זקוקה בשלב זה של חיי לסיוע או תמיכה מהמדינה, להפך אני מהצד שתורם כל חודש לקופת המדינה סכומים לא מבוטלים. מקווה שחיי ימשיכו להתנהל להם על מי מנוחות עם ביבי או בלעדיו ומאחלת זאת מכל לבי לכל אזרחי המדינה ובמיוחד לאלה שבחרו בו. בחירה היא אחריות גדולה.

    אהבתי

    1. אורית. אני מאוד מכבדת את שביעות הרצון שלך מאורח חייך וגם את בחירתך בקלפי שהרי איש באמונתו יחיה. אבל, ראינו כולנו בעיניים פקוחות התדרדרות מדאיגה מאוד ביחסינו עם ארה"ב, צעירים נוהרים לברלין (!) לא כדי לטייל אלא כדי להשתקע, וצעירים אחרים אשר אינם יכולים להרשות לעצמם חינוך פרטי,ועוד לא הזכרתי את העניים , החולים,ערביינו,ורבים נוספים. מה שקורה כאן הינו תהליך של התדרדרות בכל התחומים וזה אמור להדאיג את כולנו. אנחנו לא צבים אשר יכולים להרשות לעצמם להתכנס לתוך ביתם וכידוע, צבים אינם מחוסנים מהיפוך. וכלום לא בטוח. מה שכן בטוח הינה העובדה שד אנחנו חיים במציאות הזויה ומסוכנת.

      אהבתי

      1. אביבה, ברור, אנחנו במדרון חלקלק ולצערי רבים וטובים בוחרים לא להמשיך את חייהם כאן איתנו, מבינה אותם לגמרי. חייבת להגיד שאני במזרח אבל לבי ממש כבר לא. אני מאוד כואבת את התפרקות החברה הישראלית בעשורים האחרונים ובכלל לא שבעת רצון. הפכנו לחברה אלימה, דורסנית ולא מוסרית בחסות המנהיגים הנבחרים שלנו. נורמות השלטון המעוותות פעפעו לתוכנו והרסו כל חלקה טובה. נותרנו חשופים וחסרי הגנה וכדי לא להישאר צב הפוך על הגב דאגתי להגן על משפחתי. עייפתי ממלחמות וממאבקים לשינוי פניה של החברה הישראלית. בישראל התנהג כישראלי והגן על עצמך במיטב המשאבים העומדים לרשותך.

        אהבתי

  8. הטעות הבסיסית בניתוח שלך: כחלון הוא לא מרכז, הוא ליכודניק. הוא ליכודניק בעברו וליכודניק בעתידו. הוא נתפס בציבור כליכודניק. תשעה מתוך עשרה מצביעים של כחלון הם ליכודניקים בני ליכודניקים. סיסמת הבחירות שלו: "ליכודניק אמיתי מצביע כחלון" לא נועדה בדיוק למשוך קולות מתוך ההתיישבות העובדת. כשאתה עושה את החשבונות האלה, קח גם את זה בחשבון. אין ספק שהימין התחזק מאוד בבחירות האלה.

    אהבתי

כתיבת תגובה