מאמין בן לא מאמין

ביום א נתן יאיר לפיד ראיון מעניין לאתר החרדי, "בחדרי חרדים". לפיד הכריז למשל שהוא מעולם לא אמר ליו"ר ש"ס, אריה (מכלוף) דרעי: "אני אשקם אותך". למראייניו המשתוממים הבהיר: "אתם יודעים שזאת אגדה. קחו את הקלטת ותשמעו…מה שאמרתי זה שאם מישהו יוצא מהכלא, ראוי שישקם את עצמו." הציטוט המדויק הוא: "אתה עבריין מורשע; צריך לשקם אותך; צריך לעזור לך".  לפיד לא אמר אפוא שהוא עצמו ישקם את דרעי ("אגדה"), אלא מישהו אחר. מי? מן הראיון בחדרי חרדים עולה שהמישהו הזה היה אמור להיות אריה דרעי עצמו. לא הייתה כאן אפוא ירידה על העבריין המורשע דרעי, אלא עצה חברית מחבר מודאג. אתם רוצים להאמין בזה? בבקשה. לפיד למשל מאמין. בהמשך הראיון  הכריז לפיד שלא רק שיש לו "יחס עמוק ליהדות ולמסורת", אלא גם, שבניגוד לאביו האתאיסט, הוא, יאיר לפיד, "אדם מאמין." במה? לפיד לא פירט.

אני חייב לציין שאני לא ממש מאמין ליאיר לפיד. האמונה שתקפה אותו בגיל העמידה נראית לי כמו הכוח המסתורי שהיה תוקף את שמעון פרס לקראת כל מערכת בחירות וגורם לו ללמוד גמרא, לנשק רבנים וללעוט מופלטות. אבל יכול להיות שזה רק אני. יכול להיות שמתחת למעטה החילוניות העבה אכן הסתתר אדם מאמין, שלא הובן ושהחליט מסיבותיו לצאת עכשיו מן הארון החילוני. מי ידע כליותיו וליבו של אדם. לכל אדם, אני  מאמין, הזכות להגדיר את עצמו כראות עיניו. יאיר לפיד הוא בן אדם. בן אדם מאמין אפוא. האם מאזיניו השתכנעו? ספק גדול. היהדות אינה דת של אמונה כמו הנצרות. יהודי צריך אמנם להאמין, אבל המבחן האמתי הוא המעשה. בורא עולם נתן לעמו הנבחר תורה בסיני. יהודי "מאמין" מקיים את המצוות. יהודי מאמין שומר שבת, יהודי מאמין לא אוכל טריפות ונבלות, לא בועל נידות, מתפלל שלוש פעמים ביום, מברך ברכות הנהנין. אני מניח שלפיד לא ממש עומד בדרישות המינימום החרדיות הללו. מבחינתם של החרדים גם אם מנהיג מפלגת יש עתיד התחיל לאחרונה לחבוש לעתים כיפה ולהתעטף בטלית וגם אם רעייתו שתחייה מפרישה חלה בראש חוצות, הוא עדיין מחלל שבת בפרהסיה ואוכל שרצים ושפנים שאינו מאמין בתורה מן השמים.

לפיד עצמו מבין את זה כמובן. דבריו לא נועדו לשכנע את מאזיניו שהוא אדם מאמין במונחיהם של החרדים. יו"ר יש עתיד הוא אולי מאמין, אבל טיפש הוא לא ובוודאי אינו שוגה באשליות (לבד מן האשליה כי הוא עתיד להיות ראש ממשלת ישראל). בסיום הראיון הוא מסביר: "הרי לא יצביע לי אף חרדי—אז למה אני מתאמץ ויושב אתכם? מפני שזה חשוב לנו" [שימו לב למעבר מגוף ראשון יחיד לרבים] "שתהיה בכל זאת איזו אחדות בעם ישראל ושלא ננהג זה בזה כאילו אנחנו אויבים". לפיד אולי יודע שהחרדים "לא יצביעו לו", אבל ייתכן שלא רק אהבת ישראל ודרעי דחפה אותו להתראיין.  מעל לראשי מראייניו, דומה שהוא פונה לאחרים שאולי כן יצביעו עבורו. למי אפוא פונה ראש המפלגה האזרחית-חילונית בישראל? הוא פונה למיינסטרים הישראלי, לאלה שגם הם, כמוהו, אינם מחמירים בקיום המצוות אבל הם מאמינים, "באבינו שבשמים", וב"עם ישראל" (לא "אזרחי מדינת ישראל" חלילה שיש ביניהם גם זועביז ערבים למשל), וב"אחדות ישראל" (שבמדינת ישראל פירושה בעיקר ויתור על ערכים בשם הביחד היהודי). אימוץ הטרמינולוגיה הזאת אינו קוסמטי. לפיד הוא חיית קונסנזוס. בקונסנזוס הישראלי החדש אתה כבר לא יכול לומר שאתה לא "מסורתי" , אלא חילוני, שאתה, לא מאמין אלא אתאיסט. מי שלא מאמין הוא שמאלני. יאיר לפיד לא שמאלני. הוא "אדם מאמין".

התפרסם בידיעות אחרונות 26.11.15

7 תגובות

  1. כמוך, אביעד, איני מאמין ללפיד בעניין זה ולא בשום נושא. אך אני חולק עליך המניע ובתאור הרקע. לפיד שואף לראשות הממשלה. הוא הבין בדרך הקשה שללא החרדים לא יוכל להקים קואליציה יציבה. לפיכך הוא מנסה להחדיר למוחם של החרדים ומנהיגיהם שהוא שותף ראוי ואין להדירו. הוא טוען שהוא מאמין באלהים על אף שאינו שומר מצוות. אני חושב שזה טיעון לגיטימי אם כי כנראה שקרי. בבלוג אתה עושה הכללות לא נכונות. לא כל מאמין באל מאמין גם בתורה מהשמים. לא כל שומר מצוות הוא חרדי שפוסל את תרבות המערב. לא כל שומר מצוות מאמין בתורה מן השמים, יש הקיימים מצוות מתוך הערצה למסורת ישראל ולחז" ל ומשום שהקודקס ההלכתי התקבל על ידי האומה במהלך ההיסטוריה כנרטיב שלה. התלהבות לביקורת נכונה אינה צריכה להוביל לסטייה מהאמת.

    אהבתי

  2. חיפשתי לי קצת במה הוא מאמין, אז מסתבר שהוא דווקא מאמין באלוהים, אבל… "האלוהים שלי נעלב כשמישהו טוען שרק לו יש את הוראות ההפעלה של אלוהותו… הוא נותן לי קרדיט להחליט לבד"
    אני מסכים עם כל מה שכתבת פה, פרט להתעקשות שהוא לא טיפש. יכול להיות שהוא לא מאד טיפש אבל לא ראיתי שום סימנים לכך שהוא מאד לא טיפש.
    http://cafe.themarker.com/post/1437349/

    Liked by 1 person

  3. למי שלא נכנס ללינק, יש להבהיר, הוא מאמין ב"אלוהים שלי" הזה שלו באותה מידה, נשימה ורשימה שהוא מאמין בסקס, לנון ולחם עם יין קיאנטי.

    אהבתי

  4. גם אני לא מסכים עם הטענה שיאיר לפיד אינו מטומטם. בעיני, השאלה הפתוחה היא רק עד כמה הוא מטומטם. בעיקר מרתק אותי כשרון הכתיבה שלו, שקיים למרות מגבלותיו הקוגניטיביות. הוא כותב דברים מטומטמים מאוד, אך כותב אותם היטב.

    אהבתי

כתיבת תגובה