מותק, השוטרים נעלבו

כשהייתי ילד, נהגו אימהות להפחיד את ילדיהן באיום שאם לא יגמרו את האוכל, יבוא שוטר וייקח אותם. מאז זרמו הרבה מים בירקון ואפילו ילדים קטנים יודעים שלשוטרים לוקח הרבה זמן לבוא. הרבה מאד זמן. רוב ילדי ישראל יודעים, שאם הם לא ערבים או אתיופים, שום שוטר לא יבוא. פרצו לך? גנבו לך? אתה הולך למשטרה וממלא תלונה בשביל הביטוח. אף אחד לא חושב שהמשטרה באמת תעשה משהו. המשטרה עסוקה בעניינים חשובים ועלומים, כמו ביטחון המדינה. התפקיד הזה מורט עצבים כידוע ולכן קורה לא מעט ששוטרי ישראל זקוקים להרפייה. מכאן מבול התלונות על הטרדה מינית בשורות המשטרה, או על שחיתות המסייעת בהרגעת העצבים, או על אלימות כנגד מגזרים מסויימים, שנובעת, כידוע, מצרכי הביטחון ומעצבים מרוטים בקרב שומרי החוק. ומה שמורט עוד יותר את עצביהם של כחולי המדים הוא כפיות הטובה של אזרחי ישראל. רק לאחרונה התגלתה שוב כפיות הטובה הזאת בשני אתרים שונים. בשבוע שעבר, למשל, סיימה הוועדה למיגור הגזענות נגד יוצאי אתיופיה, וועדה שבראשה עמדה מנכ"לית משרד המשפטים אמי פלמור, את הכנת הדו"ח שלה. היו בדו"ח 53 המלצות מעשיות וביניהן 15 שנגעו למשטרה. והנה ביום שני, כאשר התכנסה וועדת השרים לקידום יוצאי אתיופיה כדי לדון בדו"ח, התברר שכל 15 הסעיפים הנוגעים למשטרה נמחקו מן הדו"ח, ביוזמת השר לביטחון פנים, גלעד ארדן והמפכ"ל רב העלילות (מעלילים עלינו) רוני אלשיך. התברר שהוועדה רודפת את המשטרה בצורה קנטרנית וכפויית טובה. "אנחנו לא צריכים את אמי פלמור" אמרו במשטרה. הדוח "מכפיש".

במשטרה לא אוהבים הכפשות וגם לא ממש אוהבים ביקורת. בלקסיקון המשטרתי, ביקורת היא "הכפשה". לא מזמן הבהיר אלשיך כי "המשטרה נתפסת בציבור כארגון שעבר משבר עמוק שקשור גם בנושא של נורמות וערכים והפכה לשק החבטות של התקשורת". האפשרות שהמשטרה לא "נתפסת בציבור" אלא אכן מצויה במשבר ערכי ותפקודי עמוק, לא עלתה בדעת המפכ"ל. כמו כולנו (עד שהגענו למשטרה, זאת אומרת), הוא מרגיש חף מפשע, קורבן, שק חבטות. הבעיה אינה מה עשו ועושים השוטרים, אלא התקשורת הארורה המתעקשת להציג בפניהם סטטיסטיקות מטעות, המלצות מיותרות וסירטונים, שאינם אומרים כלום כידוע, כפי שהבהיר לאחרונה הוגה הדעות הפוסט-מודרני אלאור אזריה.

וההכפשה אינה נעצרת בממשלה או בכנסת או בתקשורת. עכשיו התברר שישנה גם קונספירציה קומית נגד שוטרי ישראל. קחו לדוגמא את אדיר מילר: הוא מכפיש את שוטרי ישראל. מזכ"ל ארגון השוטרים של ישראל הכריז, שבתכניתו בטלוויזיה "בחר [מילר] ללעוג לשוטרים באופן משפיל ומבזה" ועל כן בוטלה הופעתו בפני כחולי המדים. "אנחנו מכבדים ומעריכים חוש הומור בריא," הבהיר המזכ"ל, אבל יש גבול. חוש הומור בריא, כידוע, הוא חוש הומור שמופנה כלפי אחרים. העובדה שבכל יום עוסקים קומיקאים בלעג לכל דבר שזז (זאת העבודה שלהם) לא מזיזה למזכ"ל. כמו המפכ"ל הוא סבור שהמשטרה (העסוקה לא מעט בהפיכת אחרים—למשל ישראלים ממוצא אתיופי–לשק חבטות לא מטאפורי) אינה יעד ראוי ל"חבטות" מכל סוג שהוא.

בדיעבד ברור שמי שהתחיל בתהליך הזה היו האימהות עם איומיהן המופרכים על שוטרים שבאים לקחת ילדים שלא רוצים לגמור מהצלחת. שוטרים באים? מתי יש להם זמן? הם יושבים לבד בחושך ונעלבים.

התפרסם בידיעות אחרונות 3.8.16

2 תגובות

  1. ירון לונדון הציע אתמול שהלעג מובנה כנגד החשש מהכח. הוא נתן כדוגמה את סרטי לואי דה פינס ו"ביה"ס לשוטרים מתחילים".
    יחד עם זה, קהל השוטרים בהופעה המתוכננת, כנראה חושש פחות מכח המשטרה והומור על שוטרים יכול לא לעורר בו צחוק (גם אם הוא יישמע טוב ללא-שוטרים).
    בקיצור, ביטול ההופעה הוא לא מה שמשכנע אותי שאלשיך חושש להפיק לקחים מביקורת.
    בנוסף, חשוב לדעתי לחזק את רוחם של השוטרים כדי להכינם לשינויים, במהרה בימינו אמן!.

    אהבתי

כתיבת תגובה