גזענות? ממתינים להחלטת גדולי התורה

חבריו של שרון גל, המבלה בבית האח הגדול, העלו לשמים מסוק שעליו השלט, "אם ציוני זה גזען, גאה להיות גזען." היה מדויק יותר לכתוב, "אם להיות גזען זה ציוני, גאה להיות ציוני", שהרי הציונות של גל אינה הגשמה או יצירת חברת מופת יהודית, אלא ברובה הגדול שנאת ערבים ושנאת שמאלנים. ומה לא בסדר בזה? אתם תוהים. הערבים הם אויבינו והשמאלנים הלא משתפים פעולה עם אויבינו. אפשר היה לנסות להסביר מה לא בסדר בזה, מה לא בסדר למשל ברעיון של חה"כ מיקי זוהר שישראל תספח את השטחים ותעניק לערבים את כל הזכויות הדמוקרטיות "מלבד הצבעה". אפשר היה לנסות להסביר, אבל דומה שמדובר במקרה הקלאסי של מסעדת היוקרה: אם אתה צריך לשאול כמה זה עולה, אתה לא יכול להרשות לעצמך. אם צריך להסביר לך מה לא בסדר בהצעה של זוהר או בתפיסת העולם של שרון, כנראה ששום הסבר לא יועיל. מטרתו של המאמר הזה צנועה יותר—לא להסביר מה לא בסדר בגזענות, אלא לאן עוד הלגיטימציה של הגזענות מוליכה אותנו. קחו למשל את הגזענות הממוסדת השוררת במגזר החרדי ביחס לבנות ממוצא מזרחי המבקשות להתקבל למוסדות חינוך חרדיים-אשכנזים. לקראת שנת הלימודים הקודמת נדחתה מועמדותן של עשרות תלמידות מאלעד, רובן הגדול ממוצא מזרחי, ל לבית הספר "דרכי חנה" ולסמינר "לדעת חכמה" בעיר החרדית אלעד. למה נדחו? כי הן לא מתאימות. למה הן לא מתאימות? שאלה מצוינת. זה לא קשור לעובדה שהן מזרחיות. זה קשור יותר לעובדה שהן לא אשכנזיות.

הורי התלמידות עתרו לבית המשפט. בהתערבות בית המשפט ומשרד החינוך הוסכם שעיריית אלעד תעבור לשיטת רישום אזורית, שיטה שתקשה על פסילת מועמדות בשל מוצא הוריהן או הורי הוריהן. כמו ממשלת ישראל, עיריית אלעד קיבלה את ההחלטה עקרונית, אך בפועל, היא לא שינתה את שיטת הקבלה והמועמדות המזרחיות נמצאו—שוב—בלתי ראויות להתקבל למוסדות החינוך המפוארים (והאשכנזים בתכלית) האמורים. ההורים עתרו שנית לבית המשפט בבקשה לחייב את העירייה לפעול על פי ההחלטה שקיבלה בעבר. בית המשפט קיבל את העתירה. הפי אנד? לא בדיוק. ראש עיריית אלעד, ישראל פרוש, לא אהב את החלטת בית הדין. מה זה לא אהב? ממש לא אהב. הוא הודיע אפוא כי, "החלטת בית המשפט עומדת בניגוד להוראתם המפורשת (!) של גדולי ישראל שליט"א, אליהם נפנה כדי לשמוע כיצד לנהוג". וחבר הכנסת החברתי משה גפני אף הכריז כי "זהו יום של בזיון". הנשמע כדבר הזה? יהודים כשרים וטהורים מבקשים לנהוג בגזענות, על פי מיטב המסורת הגזענית של אבותיהם, והמדינה החילונית, החשודה בשמאלנות מעצם חילוניותה, מבקשת לעמוד בדרכה? שערורייה.

ראשית, יש להודות שהטענה החרדית מוצדקת בעיקרה. היהדות המסורתית אכן אינה מאמינה בשוויון—לא בשוויון בין יהודים ללא-יהודים, לא בשוויון בין גברים לנשים ולא בשוויון בין תלמידי חכמים לעמי ארצות. לראשונים בשלושת הזוגות הללו מגיע יחס מועדף. ערבי, גם ערבי טוב, הוא לא ממש בן אדם; אישה, גם אישה טובה, היא לא ממש גבר, וחילוני, גם חילוני טוב, לעולם לא ישתווה לתלמיד חכם (שגם אם הוא אוויל גמור הוא הוא עדיף על גדול חכמי החילונים). ייתכן שהפליית מזרחים איננה מדאורייתא, אבל היא בהחלט מדרבנן (גדולי ישראל שליט"א). ובישראל החדשה החלטות בית השפט החילוני הן תמיד על תנאי, עד שנברר מה אומרים גדולי התורה.

ומה חושב על זה השר אריה מכלוף דרעי? השר דרעי נעלב עד עמקי נשמתו כשגרבוז ההין לדבר על "מנשקי קמיעות". גזענות! ומה באשר להדרת הבנות המזרחיות במוסדות החינוך החרדיים? "לציבור בוחרי ש"ס", פסק מרן דרעי, "יש בעיות דחופות מהאפליה". אמור מעתה: אם אתה גזען כלפי ערבים, נסלחת לך הגזענות כלפי מזרחים.

התפרסם בידיעות אחרונות 8.3.17

5 תגובות

  1. יש דין ויש דיין…

    מזעזע. להיכן נעלם החינוך הממלכתי והממלכתי דתי????

    והיכן כל אנשי החינוך ושר החינוך?

    למה לא שומעים אותם?

    כדאי גם להזכיר שנבחרי העם נבחרים על ידי העם ואם העם שותק זה כנראה מה שמגיע לו!

    ולך מגיע שאפו על ההתרעה בשער!

    ידיעות הינו העיתון של המדינה כידוע.

    אהבתי

  2. הבעיה שלנו של מדינת ישראל היום שלא משליטים את החוק של חכמנו ז"ל דינא דמלוכתא דינא וכן "לולי מוראה של מלכות איש את אחיו חיים בלעו". כל זה כוון כלפי מלכות רומא ששלטה על ישראל אחרי חורבן בית שני, קל וחומר שבימינו כאשר יש לנו משטר דמוקרטי שנבחר על ידי הציבור , חובה לשמור ולציית לחוקים ולקבלם ואל יעשה כל אדם דין לעצמו ולהטיף לזולת לעבור על החוק.

    אהבתי

  3. קוראת קבועה שואלת
    מה ההטפלות הזו לקריאת המואזין
    הגם זו הדרך להצר דרכם של הערבים בארץ
    או להשכיח מאיתנו את הנהנתנים שרה וביבי
    תודה ופורים שמח
    מאירה

    אהבתי

כתיבת תגובה