Yes? We go

בסין. זאת לא הפעם הראשונה שלי, אבל אני מתרשם בכל פעם מחדש. הכוח ההגמוני העולמי החדש (וסין, אל יהיה ספק בלבכם, היא הכוח ההגמוני החדש) מאורגן להפליא, יעיל, אופטימי עד מאד, מביט על שאר העולם בעניין וללא שמץ רגשי הנחיתות מן העבר. סין רחוקה מלהיות דמוקרטיה מערבית ורקורד זכויות האדם שלה בעייתי מאד, אבל ביחס לעבר, לגיהינום שהיה פה, המצב, הן מבחינת חירות הפרט והן מבחינת איכות החיים, מדהים.

הביטחון העצמי הסיני ניכר בכל רמת שיח, מפרופסורים ואנשי ממשל ועד נהגי מוניות ורוכלים. העולם חזר למנהגו: המרכז מצוי כאן. כאן חיים רוב בני האדם, כאן מרכז הכובד המסחרי, כאן מצויים האנשים שיודעים לנהל המונים כאלה (בסין לבדה, להזכירכם, יש יותר בני אדם מבכל אירופה המערבית וארה"ב ביחד).

הכל פה על ספידים: תנופת הבנייה, זרימת האנשים, השפע, המגוון, התחכום, ההתקדמות המהירה שאתה נוכח בה מביקור לביקור. ובין הדברים הגדולים הללו, הערה קטנה על נותני השירותים הסינים. הם אדיבים וענייניים, חפים מחנופה. מורת הדרך שלנו באתר חיילי הקרמיקה בשיאן, הובילה אותנו בביטחון של רועה צאן. שום חיינדלך. אדיבות נמרצת. סטקטו של עובדות ששוננו (ההבלים הרגילים של מדריכי טיולים) המסתיים תמיד בYes? We go.

במסעדות שמחוץ לבתי המלון, מזון מוגש במהירות, אשפה מפונה, צרכיך מנוחשים (אתה אחד מרבים) עוד בטרם תבטא אותם. גומרים הולכים. יש עוד מיליון אנשים בתור. האוכל מדהים: מורכב, עשיר בניואנסים, מבוסס על חומרים טריים וטכניקות ששוכללו אלפי שנים. אני זוכר שלא לכולם טוב. הענק הזה לא נגמל מהרגליו הטוטליטריים, על אף שהמתג רפה יותר. אולי עוד אכתוב על זה בעתיד. בינתיים אני תייר.

יש כאן ציות לכללים ובה בעת נכונות לאילתור. הגעת לבנק בלי פספורט? מישהו ימלא את הטפסים בשמך. הגעת מוקדם לטיול? שני טלפונים ואתה עולה על טיול של החברה המקבילה.

מה אומר לכם? תענוג. ובנוסף לכך פטור מהסדר! תענוג כפול.

4 תגובות

  1. "סין היא ענק רדום. כאשר יתעורר – העולם ירעד", כה אמר נפוליאון . וזה קורה ומשפיע על כל תחום בחיינו.

    אהבתי

  2. אף פעם לא הבנתי למה ישראלים כה רבים מחפשים פטור מהסדר – חגיגה משפחתית מצוינה במיוחד כאשר אין צורך אמיתי לשמור על הלכות החג אלא באים לבלות בסבבה
    סין אכן כח עולה. מרשים? כן! אסתטי? לא. מאיים? מאד. אורוול בימיו הקשים לא יכול היה לחזות את מה שקורה בסין כבר היום כאשר בני אדם הם ברגים זעירים במכונה דורסנית אניטי דמוקרטית וקטלנית. להתפעל? לא ברור. אפשר גם להתפעל מהסדר והדייקנות של הגרמנים. זה עושה טוב? בהתחלה כן. בהמשך רק למיליונון העליון. אולי יש להתפעל פחות ולהיזהר יותר

    אהבתי

כתיבת תגובה