סביבה רק הסביבה (ועוד חמשת אלפים עיתונאים)

הפעילה הסביבתית גרטה תונברג, נערה שוודית בת שש עשרה, ש"לקחה שנת שבתון" מלימודיה בתיכון ונסעה לניו יורק ביכטה ולא במטוס כדי להציל את העולם ולחזור על קלישאות האקלים אישית, היא המועמדת המתבקשת של חבורת המטורללים באוסלו לפרס נובל לשלום. מה עשתה בגיל שש עשרה? היא הכריזה ש"שחייבים למצוא איזה פתרון, לא כמה מילים יפות."

בהגיעה לניו יורק הכריזה: "מטורף שבת שש עשרה צריכה לחצות את האוקיאנוס האטלנטי כדי להציב עמדה". מטורף באמת. מישהו חייב לספר לה על המצאת הכתב, על המצאת הרדיו, על המצאת הטלוויזיה ועל המצאת האינטרנט. חייבים לגלות לה ששימוש בתקשורת יכול היה לחסוך לה את מסע הכייף לניו יורק ולאפשר לה לפזר את פניניה הסביבתיות (חייבים להציג איזה פתרון) ממש מהבית!

מצד שני ספק אם ללא חצית האוקיאנוס הנועזת הייתה נעשית מועמדת לפרס נובל. אין ספק שלטקס קבלת הפרס תגיע על אלפקה אורגנית. "מטורף שבת שש עשרה וחצי צריכה לקבל את פרס נובל והפרס לא ניתן לה אוטומטית על עצם המחשבה שהפרס צריך להינתן לה אוטומטית". את סכום הפרס, הודיעה, תחלק בין אירגון גרינפיס, האלפקה וחברה לכיתה סיגורד, שממש ממש תומך בסביבה.

הערת אזהרה למתפלצים: הבעיה שלי אינה תונברג. היא נערה אידאליסטית שעושה כמיטב יכולתה. הבעיה שלי היא מנגנון הספינים האדיר שהיא חלק ממנו–מנגנון המפזר סיסמאות ריקות, מעלים את עבודת הנמלים החשובה של אנשים שעובדים שנים וברצינות ומרומם את הכוכב/ת התורנ/ית שי/תוחלף בעוד שבוע כשכיוון הרוח ישתנה.

13 תגובות

  1. דווקא חיכיתי לקרוא על הבטחות נתניהו ואי קיומם
    ואסמכתאות היסטוריות של מנהיגים שהבטיחו רבות וקיימו כלום
    חבל, יכולת להכניס דעת, והבנה היסטורית לדבר הזה

    Liked by 1 person

      1. אז תתרכז, תתרכז.
        יש הסיפור הידוע על בונו בקונצרט בסקוטלנד שעמד ומחא כפיים ואמר ” בכל פעם שאני מוחא כף, אנשים מתים באפריקה” אז מישהו מהקהל צעק לו “אז תפסיק למחוא כפיים”.

        אהבתי

  2. אכן אתה צודק בכל מלה. אבל זה הרבה יותר טוב מאשר לשבת על הכורסא ולבהות בטלוויזיה.
    כמובן שישנן דרכים יותר זולות ופשוטות לעשות רעש, אבל זה נחמד שקטנה כל כך עושה רעש גדול. גם הרעיון להעניק לה פרס נובל, הינו רעש מספיק גדול כדי שתתאמץ ותכתוב מילים אלו. וחוץ מזה צעירה שהתנתקה ממבט תמידי, חולמני ואידיוטי וסלפי וכל האשפה הזו- על זה מגיע לה פרס.
    מאוחר כבר לסגת מהשפעתן של החברות, טייקונים, ממשלות, רבנים, ומיני נבלות.
    אם נערה כל כך צעירה ותמימה עושה רעש, שתעשה. גם ישו עשה מספיק רעש ותראה לאן כל זה הוביל.
    "ילדים, קומו ושמרו על העולם, כי לנו כבר אין כוח!"

    Liked by 2 אנשים

  3. אני מקווה – וגם צופה – שמגמת משב הרוח שגרטה מייצגת: היצמדות לאמת המדעית של מדעני האקלים ומדעני הטבע (כפי שהם מסוכמים בדוחות האחרונים של הפאנלים הבינלאומיים IPCC ו- IPBES) לא תשתנה בזמן הקרוב אלא רק להיפך. וגרטה תהיה זכאית לכל פרס. גרטה מייצגת עניין, ולא את עצמה. לכן כל הכתבה הזאת היא בסימן שאלה. אם באופן היסטורי (מה שנראה כנכון) העולם הולך לתקופת התמודדות משמעותית בבעיות האקלים, ה"אופנתיות" של העיסוק בזה היא כאילו תאמר שצ'רצ'יל ורוזוולט היו גם הם חלק מ"אופנה חולפת" של התמודדות עם הנאציזם ופאשיזם של אמצע המאה ה-20.

    Liked by 1 person

  4. גרטה היא אחת הנשים המשפיעות בזמננו בנושא משבר האקלים ובכלל. היא לא שגעון חולף אלא משב רוח שהעיר מיליוני אנשים בעולם והכניס להם את האמת המרה שאנו עומדים בפניה בפרצוף. אשריה ומי ייתן וכולנו נתעורר ונלמד משהו מהמסרים, התמימות, והטוב שהיא מביאה ומפיצה בעולם.

    אהבתי

  5. הבנתי, עוד ציניות זה מה שחסר כדי לגאול אותנו מהמשבר, לא נערות שמעוררות אותנו אל האמת ואל הפעולה.
    חבל שפרופסורים "מכובדים" מגלים חוסר־אחריות וחושבים שכמה שורות שלהם שמראות שהם חכמים יותר חשובות יותר מתהודה בזויה לכאורה שמקבלות אמירות מרוממות של נערה חכמה באמת יותר מֵרובנו; מזל שיש פרופסורים מכובדים באמת שממלאים את חובתם כלפי הכלל.
    דוגמה אחת מני רבות:
    https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5548109,00.html

    אהבתי

  6. סתם ילדה עם אוטיזם שהיא לא מדענית אקלים ולא מבינה ולא דבר באקלים אלה זורעת היסטריה על דברים שאין לה שום ידע בהם.
    עדיף שתלך ללמוד את הנושא לפני שהיא מדברת שטוייות ונותנת תחמושת למתנגדי התחממות גלובלית

    אהבתי

  7. ממש סיפור המלך הוא עירום. רק ילדה קטנה מצליחה לראות את האמת, יותר מפרופסורים מהוללים כמוך
    אתה ממש מתמקד בטפל…פרס נובל? זה מה שמפריע לך? כדור הארץ בסכנת הכחדה!

    אהבתי

כתיבת תגובה