היחידה השישית: בנט מגלה את היהדות

לשר בנט קשה. קשה לו, כך העיד על עצמו ביום שני, להודות שיש משהו שחשוב יותר מלימודי המתמטיקה והמדעים. אבל במסגרת התהליך הפסיכו-אתי שהשר עובר לאחרונה (תהליך שבו גילה לדבריו שיש דברים חשובים לא פחות מלימודי המתמטיקה והמדעים) עשה השר חשבון נפש. מתברר שישנו תחום אחד שחשיבותו אפילו עולה על לימודי המתמטיקה והמדעים. נסו לחשוב, תלמידים יקרים, מהו אותו תחום מופלא. פילוסופיה—חקר השאלות הגדולות של האדם והיקום? לא. היסטוריה—הבנת התהליכים המניעים חברות אנושיות לאורך ציר הזמן? נו באמת. סוציולוגיה—הבנת דרכי ההתארגנות של חברות אנושיות? לא ולא. אתם לעולם לא תנחשו. התשובה, תלמידים יקרים, תדהים אתכם. מה שחשוב ללמוד אפילו יותר ממתמטיקה ומדעים הוא לימודי היהדות. נמצאה היחידה השישית! הידד!

נתחיל בחיוב. אם חשב השר שעשרה קבין של חכמה ירדו לעולם, את כולם נטלו חמש היחידות במתמטיקה והשאר (כמה יצא לכם, תלמידים יקרים?) כל העולם כולו, היום הוא מודה שישנו לפחות תחום אחד, ועוד מתחומי הרוח שיש לו חשיבות, תחום שאותו חשוב ללמוד ובו ראוי להצטיין. כפיים. ועכשיו לבעיות. למשל ההנחה שלימודי היהדות הם לימודי דת. על אף שלהלכה השר הוא חלק מן המהפכה הציונית ששאפה להפריד בין היהדות כקהילה דתית לבין היהדות כעם—וכפועל יוצא לתת מקום ולגיטימציה לרעיון של יהודי חילוני-אתאיסט—בפועל רואה השר את החילוניות כסוג של סטייה מן הדרך. כפי שפורסם בתקשורת, מתוך 30 מיליון השקלים המוקצים לזהות יהודית בבתי הספר הממלכתיים כ90% מועברים לארגונים אורתודוקסים למיניהם. זהות יהודית היא זהות אורתודוקסית. אדוני הזהות החדשים עוסקים בנחישות וברגישות בהעברת רשימת מסרים אחידה, שכולה לרוחו של השר: העם היהודי הוא העם המופלא ביותר בעולם. העם היהודי שרד בזכות התורה ובזכות ההלכה ואך ורק בזכותן. האורתודוקסיה היא הייצוג האותנטי היחיד של היהדות ההיסטורית. כל פרשנות אחרת של היהדות מובילה להתבוללות ולהשמדה עצמית. היהדות המציאה את המונותיאיזם ואת המוסר. ללא מונותאיזם אין מוסר (לעזאזל, הסינים, ההודים, היפנים וכולי וכולי). ללא התורה אין ערכים (כנ"ל).  היהודים הם אלופי העולם בפרסי נובל. הגויים הם טיפשים, לא מוסריים ואנטישמים. אין לנו מה ללמוד מהם. צריך ללמוד מתמטיקה ויהדות. אחדות ישראל. זקיפות קומה. עם ישראל. ארץ ישראל (חשוב). הבית היהודי (חשוב מאד).

לימודי היהדות בישראל, במילים אחרות, משמשים כלי להעברת מסרים דתיים-פוליטיים במסווה של עיצוב זהות לאומית כללית. הם חפים מכל מבט ביקורתי (ביקןרת זה שמאל) ומציגים גרסה מעוותת לחלוטין של ההיסטוריה היהודית. השפעות לא יהודיות על היהדות נמחקות, אלמנטים בעיתיים (היהדות המציאה הן את השבת והן את רעיון השמדת העם, עמלק) מיטשטשים. התרומה שתרמו הרשויות הדתיות להישרדותו של עם ישראל מודגשות ואילו העובדה שאותן רשויות עצמן הביאו את הקהילה למצבי משבר חמורים שכמעט עלו לו בקיומו ושהחלטותיהן אחראיות על העובדה שעם ישראל הוא כיום הדת המונותאיסטית הקטנה ביותר—בהפרש עצום משתי בנותיה מושתקות. מה עושים עם העובדה שבמשך דורות רבים של לימוד נמרץ בישיבות הגניוס היהודי לא הפיק אפילו תגלית מדעית אחת, צריך היה לחכות לרגע שבו הפנו תלמידי הישיבות עורף להוויות אביי ורבא והתדפקו על שערי מוסדות הידע שהמציאו הגויים הטפשים—האוניברסיטאות? וכל זה עוד לפני ששאלנו את עצמנו מהו המסר שהשר מעביר לכחמישית מתלמידי ישראל, הערבים, שספק אם ההצטיינות בלימודי היהדות היא הנתיב המתאים להם. מה הם אמורים לחשוב על עצמם בחגיגת ה"אשרינו מה טוב חלקינו", שאליה לא הוזמנו?

מה אתה רוצה מבנט? אתם שואלים אותי, הוא הרי איש הציונות הדתית הלאומית. ככה הם חושבים שם. לשאלתכם, אני רוצה להזכיר לשר שהוא שר החינוך של כוווולם. לפעמים נדמה שהוא שוכח.

התפרסם בידיעות אחרונות 14.9.16

כתיבת תגובה