מגן האמונה: השר כץ ומלחמתו בתחנות האופניים

ב1521 העניק האפיפיור לאו העשירי למלך אנגליה הנרי השמיני את התואר "מגן האמונה", על שהגן על הקתוליות מפני מבקריה הפרוטסטנטים. מה לעשות שלהיסטוריה יש נטייה מוזרה לאירוניה. זמן קצר לאחר שהוענק לו התואר על שהגן בחיבור שפרסם ברבים על הדוגמה הקתולית, נעשה המלך האנגלי פרוטסטנטי בעצמו. אנגליה פרשה מן הכנסייה הקתולית והמלך כונן את הכנסייה האנגליקנית שבראשה העמיד את עצמו (וצאצאיו אחריו). האפיפיור אמנם שלל מן המלך האנגלי החצוף את תואר "מגן האמונה", אבל הפרלמנט האנגלי השיב לו אותו (גם האמונה החדשה נזקקה למגן) והוא משמש עד היום כאחד מתארי מלכי אנגליה, ואף מופיע בראשי תיבות על מטבעותיה (FD הוא fidei defensor).

למה נזכרתי בפרשיה ההיסטורית המשעשעת הזאת, תשאלו. כי קראתי את דבריו של מגן האמונה שלנו, השר ישראל כץ. השר, כך פורסם, "הזדעזע" מן הידיעה כי עיריית תל אביב מתכוונת לאפשר השנה את הפעלת שירות השכרת האופניים, "תל אופן", ביום הכיפורים הקדוש והנורא. הצעד הזה, חש השר החילוני שלנו, פוגע בסמל המקודש ביותר של המדינה (!)…"זוהי חצית קו אדום ושבירת כל המוסכמות". עד כדי כך. מדובר, להזכירכם, בשירות אוטומטי: האופניים נצבים להם ברחובות ומי שרוצה לקיים את המצווה החילונית של רכיבה על אופניים ביום כיפור, יכול לשכור אותם על חשבונו ובלא שסכנת גיהינום תרחף על ראש מישהו מלבדו. אין הבדל בין השירות הזה לבין רכישת משקה או סרט במכשיר אוטומטי. אם ירצה אגב יוכל החוטא למחוק את החטא הזה שבינו לבין המקום ביום הכיפור הבא. למעשה השירות לא באמת יופעל ביום הכיפורים. את האופניים ניתן יהיה לשכור לפני כניסת החג ולהחזירם עם צאתו. כל ההבדל הוא שאלה שעשו זאת בשנה שעברה נדרשו לשלם תשלום גבוה על השכרה של 24 שעות. השנה יבוטל התשלום הזה. חילונים המבקשים לחלל יום כיפורים כהלכתו (שהרי רובם המכריע של המהדרין אוסרים על רכיבת אופניים בשבת ובחג, ממש כפי שאוסרים על רכיבת סוס בשבת ובחג), יוכלו לעשות זאת בזול, אם רק ישכרו את האופניים מבעוד מועד.

אבל מעבר לשאלת חילול החג (שלעת עתה עוד איננה עבירה במדינת ישראל, תודה לאל), עולה השאלה מה גורם לשר חילוני לכאורה להזדעזע כל כך מספק-עבירה, שחילול השבת הסיטוני במגרשי הכדורגל ללא ספק גרוע ממנה פי כמה? מה גורם לו להתנדב לשמש כמגן האמונה? אפשר לומר שכץ מחולל את ריקוד האנטי-חילול של המעודד—זה שאינו משתתף במשחק בעצמו אבל מעודד בהתלהבות את המשתתפים. זה נכון, אבל דומה שמעבר לצביעות הפוליטית הרגילה יש כאן איזו אי הבנה עמוקה של גבולותיה של זכות המדינה להתערב בחייהם של אזרחיה. כי מה זה בכלל עיניינו של השר? אם אדם רוצה לשכור אופניים מן המכשיר האוטומטי, או סרט, או לראות סרט בVOD בביתו, למה זה אמור לעניין את המדינה? יום הכיפורים הוא יום שבתון רשמי. זה הכל. על הרשויות נאסר לפעול ביום הכיפורים, אבל הן אינן אמורות למנוע מכל הרוצה בכך לחלל אותו לתיאבון. קוראים לזה חופש הפרט. אלא שבישראל תמיד עומדת לרבים זכות ההתערבות בחיי הפרט. לא תוכלו לשכור סרט בבתיכם ביום הכיפור. למה בעצם? כי אצלנו ההכרזה על קדושה באה בצמוד להגבלת זכויותיהם של אחרים. ומה שמרגיז הוא נטייתם של יותר מידי חילונים-לכאורה לשמש כמשגיחי כשרות בהתנדבות. רוצים להתחזק? לכו לבית הכנסת והצילו את נפשכם. הניחו לנו לנפשנו.

התפרסם בידיעות אחרונות, 4.9.12

לעוד דיון בהתבטלות החילונית מפני החרדים, ראו מאמרי בקומפרס, מומחים לעצמם.

5 תגובות

  1. ריח הבחירות נישא באויר, הפריימריס מתקרבים, ולכן כבוד השר, עוקר הרים וטוחנם זה בזה (to say the least), מפנה מרצו לקהל הבוחרים.

    אהבתי

  2. מלחמתו היחידה של כץ היא על הכסא שלו, וככל הנראה הוא מאמין שע"י הפגיעה הנ"ל בזכויות האזרח הוא יזכה לכמה קולות. לכן הבעיה היא לא כץ ולא היהודים – אלא היכולת של שר בממשלה להגיד לנו מה לעשות. כל עוד היכולת הזו קיימת, יהיה מי שיינצל אותה לצבירת כוח.

    אהבתי

    1. זו בדיוק הבעיה – במקום שהשר יעשה מה שאנחנו שולחים אותו לעשות, הוא אומר מה לנו לעשות.
      השיטה הדמוקרטית מעוותת בעניין הזה ובעניינים אחרים.
      לשנה הבאה בירושלים הבנויה…

      אהבתי

  3. כפי שמקובל במקומותינו הפך יום כיפור ל"יום האופניים" ועד כמה שאני יודעת אין כל הגבלה על גודל האופניים ועל גיל הרוכבים…אז מה בעצם הבעיה? פוליטיקאי הרוצה לשאת חן בעיני שליחי האל או שמא הפעלת תכנית חיסכון וקיצוצים על העיריה?
    ברגע שהופר השקט ביום המפחיד הזה (אלוהים רושם בפינקס…)אין דרך חזרה!
    ואנא יופעלו :חופש (הדיווש),שוויון(בין רצון החילוניים לרצון הדתיים)ואחווה(סיכויים נמוכים בשלב זה)

    אהבתי

כתיבת תגובה