המלחמה היא בין איראן לארה"ב

המצב בשבע נקודות:

1. לאיראנים, התברר, אין יכולת לבצע בצורה אפקטיבית מתקפת טילים מסיבית על ישראל, בוודאי לא כאשר מולם עומדת קואליציה–ישראל, ארה"ב, בריטניה, ירדן, סעודיה מצרים וכנראה עוד אי אלו בעלי ברית המעדיפים להישאר בעילום שם.
2. לא בטוח שהאיראנים רצו שההתקפה תצליח. איראן אינה מוגנת כלל מהתקפה מסיבית עליה. נזק חמור או המוני הרוגים היו גוררים תגובה כואבת מאד. זה לא מה שהאיראנים רצו. סביר שרצו קצת יותר ממה שקיבלו (פגיעה "איכותית" כלשהי). לא הרבה יותר.
3. המהלכים המשמעותיים ביותר אינם קשורים לאפקטיביות של המתקפה האיראנית. המהלך המשמעותי ביותר הוא עצם ההתקפה הישירה והגלויה של איראן על ישראל. מדובר ב casus belli (סיבה מוצדקת למלחמה) על פי כל קנה מידה. זאת לא תגובה סבירה לחיסול של גנרל איראני (שהיה בדמשק לא בדיון על המסחר בשמן זית, אלא עסק בתיאום המאבק בישראל). תגובה מידתית יכלה להיות פגיעה ממוקדת באדם או במטרה צבאית ישראלית. התגובה האירנית הייתה הגרועה שבכל האפשרויות–היא לא כאבה לישראל והיא הפכה כל תגובה שלה ללגיטימית. למה נקטו האיראנים בצעד כזה? סביר להניח שמסיבות פנימיות: החיסול הביך את המשטר–זה היה חיסול אחד יותר מידי. משטרים טוטליטריים אינם יכולים להתבזות. הם מעדיפים לשלם ביוקר על הכבוד שלהם. איוולת.
4. התשלום העיקרי יהיה אל מול ארה"ב. ביידן, המתברר כנשיא בעל שיעור קומה של ממש, הזהיר והתריע. חזרתו מחופשה הבהירה שארה"ב תראה במתקפה איראנית מתקפה עליה. האיראנים לא נרתעו. הם לא הרוויחו הרבה מבחינה צבאית (למעשה הם נחשפו בחולשתם). לעומת זאת הם הפסידו לא מעט. האיראנים עירבו את ארה"ב (ואת בעלות בריתה) במלחמה גלוייה. כשארה"ב מחליטה שכוח כלשהו נעשה מטרד, יש לדבר השלכות קשות ביותר על הכוח הכלשהו האמור.
5. מכאן יוצא שאסור לישראל להגיב. המשחק יצא מידיה. כרגע יש כאן התמודדות בין המעצמה העולמית היחידה לבין מעצמה אזורית בינונית, מפגרת טכנולוגית ושרוייה במשבר כלכלי. המעצמה האזורית–איראן–חייבת את מירב כוחה להתערבות הקודמת של ארה"ב במזה"ת. ההתערבות ההיא מחקה את המעצמה האזורית עיראק ככוח בעל משקל (ואיפשרה בכך את עליית איראן). לאמריקנים יש עכשיו עניין גדול בהעברת מסר (ויותר ממסר) לאיראן. צדיקים מלאכתם נעשית בידי אחרים. לפעמים גם לא צדיקים נהנים מן ההפקר.
6. אם תדע לא לעשות שטויות, המהלך האיראני יחזק את ישראל. הוא יצר קואליציה חזקה להגנתה והסב את תשומת הלב מן הבעיות ההומניטריות בעזה. כרגע מה שמעניין את מקבלי ההחלטות הוא הסכנה האיראנית על יציבות העולם.
7. כרגיל אסור להקשיב לעצותיהם צמאות הדם ונטולות המוח של משיחיי ישראל.  שבו בשקט כשהגדולים מדברים. גרמתם (ועודכם גורמים) מספיק נזק.

כתיבת תגובה